16 janv. 2013

Le Lwili Peendé, le foulard aux hirondelles



version contemporaine
Le Lwili Peendé est apparu à Ouagadougou dès la fin de la guerre, c-à-dire vers 1945. Dans les années 50, personne ne sait toujours rien de son origine mais tous le revendiquent.
C'est la grande mode. Il devient un véritable uniforme pour les cérémonies familiales et les réjouissances populaires.
Il s'agit d'un pagne avec des lignes noires et des carrés rouges, dont le motif principal est une hirondelle qui porte un message dans son bec. Étonnant quand on connaît la tradition orale des peuples africains.
Oublié pendant plusieurs décennies, ce foulard est à nouveau au goût du jour. Il est d'ailleurs imprimé au Burkina et vendu au mètre. Le motif d'origine était me semble t-il différent. Je n'ai pas d'image dans ma bibliothèque de tissus. Il n'y avait qu'un seul oiseau dans le carré rouge, jamais deux. L'oiseau avait vraiment la ligne élancée de l'hirondelle.

1 commentaire:

Anonyme a dit…

lwili péendé
https://www.facebook.com/Fanta1966/posts/pfbid0EuwSt85TkUKRyLLLZxPh1ZEQJj6ywEn2hSg92nTyZDDwYCn5bYEp1bV671kBrNocl

traditional Burkinabé fabric lwili Péendé, swallow scarf, orig. did not come from Burkina Faso. Dating to 1948-50, “ When I went on foot to Gold Coast, present-day Ghana, more than 4 years ago, Lwili-peendé representing swallow carrying a paper in its beak was already sold in Ouagadougou ” per trader Gabriel Kaboré, trader in Dapoya II.
Per old trader Adama Zoungrana, it came from Khartoum, capital of former Anglo-Egyptian Sudan. Khartoum was once one of obligatory passages for hajj pilgrims to Mecca via Nigeria or Ghana & Chad, axis of commercial transactions.

This scarf was imported by others from Senegal, eg Rufisque, town on colonial Dakar's outskirts where industries & factories supplied other colonies incl Pastille Valda aka Sucre Saint-Louis, mint alcohol sold at auction or Ouagadougou market stalls, now emblematic in Burkina Faso.
Swallow was for a long time symbol of rebirth & revival, new beginnings, in 1960s West African & Voltaic societies, flocks return each year wit first rains after long dry season matching returning plant cover. This confirmed start of sowing & rainy season onset. Families made propitiatory sacrifices to request good rainy season and abundant harvests at its end.

Notion of redemption & rebirth represented by swallows' arrival symbolized country's return to sovereignty with Upper Volta's 1960 independence & end of colonial rule.
3 colors symbolize rivers crisscrossing the country long named Black Volta, White Volta & Red Volta.
Many Voltaic women of the time proudly wore lwili-pende scarf during independence ceremonies, maintaining popularity since.